אם יש לכם בת מתבגרת אתם בוודאי מכירים את הסיטואציה. היא צריכה לצאת בדחיפות לקניות או לפגישה ואתם המסיעים. אבל גם אז ולמרות הסיטואציה ('נו, אבא!!!') צריך להמתין. כי לפני שמתחילים לנהוג בזיקר 001, וכמו בהרבה חשמליות סיניות אחרות, כדאי לקבוע, שוב, פעולות מסוימות של מערכות ולנתק לא מעט התרעות. אחרת זה מציק, ובנהיגה זה לא בר ביצוע. זה לוקח זמן להגיע לתפריט הנכון. ולפעמים הבעיה מעבר לכך, אפילו מעבר לחובה לבקר בתת-תפריט כזה או אחר. 

ובכן, אפילו לא מדובר רק בניתוק תיקון ההיגוי העקשן, או התרעת מגבלת המהירות שלעיתים ננעלת על שילוט לא נכון – אך דורשת להמתין 10 שניות לפני שהיא מתבטלת. וכך למשל, המערכת נוטה להציק בהכרזות שהיא אינה מסוגלת לזהות אם אני מרוכז או לא, מכיוון שהחיישן שאמור לנטר את זה (אם אני מרוכז או לא) מוסתר על-ידי ההגה או רוח הקודש.

זיקר 001 מבחן
צילום: אלי שאולי

בקיצור, הוא מציק בגלל שמשהו לא ידוע לו מפריע לו להציק. מלכוד 22 במהדורת המכונית.

וזה עוד לפני שהגענו לנושא המיזוג, שגם במשפחה שלנו הוא עניין רגיש וכל אחד צריך שהפתח יהיה בכיוון ובזווית האהובים עליו. בכל רכב רגיל אין בעיה, אבל זיקר, וכמו יצרנים סינים רבים, למדה מטסלה, ופעולה כזאת נעשית רק דרך הצג.
 

זזים מהר

הפלישה הסינית לישראל נמשכת בכל עוזה, וכעת הצטרף מותג זיקר (Zeekr) ליותר מעשרים מותגי סין המיוצגים בארץ, ובסמיכות מקרים עשה זאת עם עוד שניים הטוענים אף הם לשילוב של יוקרה עם טכנולוגיה, אקספנג וניו.

זיקר 001 לוגו
צילום: אלי שאולי

זיקר הוא מותג צעיר מאוד שהוקם ב-2021 על-ידי יצרנית הרכב ג'ילי הגדלה במהירות ומי שיש לה את מערך המותגים הבין-לאומי הגדול בין יצרני סין: וולוו, לינק & קו, פולסטאר, לוטוס, פרוטון, שותפות שווה עם מרצדס בסמארט.

שני הדגמים שלה המיובאים לישראל – מכונית הסלון הגדולה שנבחנה 001 ורכב הפנאי הקומפקטי X – חולקים רצפה ומכלולים עם דגמים של המותגים האלה. 001 מבוססת על הרצפה SEA בגרסה 1 הגדולה – גם המיניוואן הענק וולוו EM90 הזהה לזיקר 009, פולסטאר 4 שכבר הושקה ו-5 שתושק בהמשך, גם רכב של ז'י יו (Ji Yue, שת"פ בין ג'ילי ובאידו) ושמו המקורי הוא 01. גרסת E הקטנה יותר לרצפה זאת משרתת את זיקר X, וגם את וולוו EX30, סמארט #1 ו-#3. 

זיקר X
זיקר X | צילום: יצרן

על הפלטפורמה המעניינת הזאת אחראית חטיבת הפיתוח של הקבוצה (CEVT), שהמוקד שלה נמצא בשוודיה ורבים בו מהנדסים של וולוו. לשוודים יש גם השפעה רבה על העיצוב. פיטר הורבורי, המעצב האגדי של וולוו, היה מאז שהחברה עברה לג'ילי ב-2009 וכמעט עד מותו ב-2023 סגן נשיא בכיר לעיצוב בקבוצה, וממש בסוף דרכו פיקח על עיצוב דגמים חדשים של לוטוס, אותו מותג בריטי דגול.

תחת הנהגתו הוקם מרכז העיצוב האירופאי של הקבוצה בגטבורג, וזה אחראי גם לעיצוב של 001. דגם התצוגה, 'קונספט 0' נחשף עוד ב-2020 במסגרת לינק & קו, אבל עם ההכרזה על זיקר ב-2021, היה לה כבר דגם מוכן. דברים בג'ילי משתנים מהר.

זיקר 001 פלטפורמה
צילום: אלי שאולי
 

מידות XL

זיקר 001 היא מכונית גדולה, דגם סלון שממדיו באזור החיוג של ב.מ.וו סדרה 5, למשל. אורך בסיס הגלגלים 300 ס"מ, אורכה 496 ס"מ, רוחבה 200 ס"מ וגובהה 156 ס"מ. נפח תא המטען הוא 539 ליטרים והמשקל 2275 ק"ג. העיצוב שלה, במבנה שוטינג ברייק (מעין סטיישן-קופה, אולי סטיישן-האצ'בק) מדגיש מידות אלה. למבנה כאן יעילות אווירודינמית גבוהה, ומקדם הגרר מצוין, 0.23. 

הדגם הזה מוצע כמו עוד דגמים חשמליים רבים מאוד בשתי גרסאות: לאחת מנוע והנעה אחוריים, 272 כ"ס ו-35 קג"מ, 0 ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות ועד ל-200 קמ"ש; לשנייה שני מנועים והנעה כפולה, 544 כ"ס ו-70 קג"מ, 0 ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות, גם היא עד ל-200 קמ"ש.

זיקר 001 מידות
צילום: אלי שאולי

בשתי הגרסאות סוללה של 100 קוט"ש (ברוטו; 95 קוט"ש נטו), טווח הנסיעה המוצהר הוא 620 ק"מ להנעה האחורית ו-580 ק"מ לכפולה, והספק הטעינה המהירה הוא 200 קילוואט.

אגב, בסין מוצעת גרסת FR שיש לה ארבעה מנועים ו-1265 כ"ס. 

למבחן קיבלנו את 001 עם המנוע היחיד, לזו רמת אבזור אחת ומחירה 270,000 שקלים. על רמות האבזור, ראו בידיעה על השקת הדגם בארץ.

זיקר 001 נתונים ואבזור
צילום: אלי שאולי
 

סיוע סקנדינבי

זיקר 001 היא מכונית שמושכת מבטים. זה אחד העיצובים המוצלחים ביותר שראינו במכונית סינית. ההשפעה הסקנדינבית מורגשת, בייחוד באחוריים המודגשים עם קווי תאורה בולטים אך לא רעשניים. המכונית היא 'שוטינג ברייק' חשמלית ראשונה, וגם אם לא כולם יסכימו להגדרה זו, הצללית מזכירה שלשוודים רומן ארוך עם שילוב של האצ'בק ושל סטיישן להופעה דינמית – החל מ-P1800 ES של שנות השישים, ועד 480 של 1985, וולוו ראשונה שהורבורי שותף בעיצובה. ואחר כל הדברים האלה, אפשר להמר כי המעצבים הציצו פה ושם גם לפורשה פאנאמרה; לזו כידוע גרסת 'ספורט טוריסמו' – שוטינג ברייק כהלכתו.

זיקר 001 עיצוב
צילום: אלי שאולי
 

פינוק קשוח

גם תא הנוסעים מרשים. הריפוד והדיפון העילי עשויים חומר דמוי אלקנטרה, והוא נמצא גם בדלתות, גם בחלקים רבים בסביבת הנהג. אלה יוצרים הופעה עשירה ומכובדת, גם אם מגע בחלק מהמשטחים מגלה שהם נוקשים משהו. גוון הנחושת במסגרות, בידיות ובלחצנים והאופן בו הוא משתלב בריפוד, בגלגל ההגה ובמושבים מזכירים את קופרה מאפייני הגימור של קופרה, עוד עדות להשפעה אירופאית. בורר ההילוכים במרכז נאה, מאחוריו תא אחסון יעיל ולצידו חוגת עצמת שמע שימושית, אם-כי זו אינה איכותית לתפעול כנדרש. 

כיאה לרכב סיני במרכז צג ענק ("15.4) הנראה מרשים, דרכו שולטים כמעט בכל המערכות והוא מחייב הסתגלות ארוכה; רשימת תפריטים ארוכה ושופעת "לחצנים קטנים" רומזת על הצפוי. התגובות למגע לא תמיד נענות – גם כי קשה לדייק בזמן נהיגה, גם בגלל רגישות הצג – ועליית המערכת ושינויים בה אינם נעשים תמיד במהירות הראויה. בניגוד לדגמים סינים אחרים, כאן ממשק קארפליי המוצג היטב.

זיקר 001 סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

חלק מהפעולות הנעשות בבקרת האקלים מוצגות בתחתית הצג, אבל כדי להפעיל גם אותן צריך בכל מקרה להיכנס לתפריט, וכיוון פתחי האוורור הנעשה כאמור מהצג הוא ברשימה הלא-קצרה: דברים שלא כדאי ללמוד מטסלה. עוד ברשימה זאת כיוון מראות צד הנעשה באמצעות לחצנים על ההגה, או היעדר כיסוי לגג הזכוכית המרשים; בקיץ זה לא יהיה נעים, אבל ניתן יהיה לרכוש כיסוי. ואם כבר טסלה – מערכת ניווט מבוססת גוגל יודעת לצפות באיזה אחוז סוללה הרכב יגיע ליעד.

אנשי זיקר גאים במערך הבטיחות המבוסס על דור מתקדם של מובילאיי. הבעיה היא שהוא אקטיבי מדי, שופע התרעות, ואלה מתחדשות בכל התנעה. בגלל האופן בו המערכות מוצגות קשה לאתר כל פרט מצפצף. אותו שפע מוגזם של התרעות כמו בעיות נוספות (הרכב לא תמיד 'זוכר' בהתנעה באיזה מצב הייתה בקרת האקלים עם הדימום) יטופל, וגם כאן כיאה לרכב סיני בעדכון התוכנה הקרוב...

זיקר 001 איכות חומרים
צילום: אלי שאולי

פחות אהבנו את העובדה שהרכב בלם עצמאית במצבים שלא חייבו זאת ואת ההתעקשות שלו לפעמים למנוע מעבר נתיב. בנוסף, הפעלת בקרת השיוט אינה נוחה ופעולתה אינה רגועה.

על גלגל ההגה לחצנים רבועים שלכל אחד מהם מספר תפקידים ואלה אחראים על מערכות השמע, המיזוג, התקשורת, כיוון המראות ועוד, והם מגיבים גם להסטת אצבע. מסיבות עיצוביות, אין עליהם סימון כלשהו, התפעול שלהם מבלבל והם מושפעים גם מתזוזות מקריות. המידע על פעולת הלחצנים מוצג רק בתצוגה העילית החיוורת, כך שתפעול נכון דורש תרגול, ועד לשליטה מלאה חווים לא מעט פספוסים.

זיקר 001 קונסולה
צילום: אלי שאולי

מושב הנהג המרהיב אינו מאוד נוח לאורך זמן ותנוחת הנהיגה הנמוכה יחסית אינה מושלמת. הראות לאחור מוגבלת כמובן, המצלמות מסייעות אבל דורשות הסתגלות.

המרחב מאחור טוב, האווירה מכובדת ויש שפע של פתחי מיזוג. מרווח הרגליים מצוין, הנוסע מימין יכול להזיח את המושב שלפנים כדי שיהיה לו עוד מקום לרגליים. עם זאת, מרווח הראש טוב פחות, ולכן המושבים מוטים מדי לאחור, אבל אפשר לכוון בקלות את הזווית שלהם.

זיקר 001 מושבים אחוריים
צילום: אלי שאולי

תא המטען גדול מאוד; מעבר לנפחו הרגיל (539 ל') ניתן לאחר השטחת מושבים להגיע ל-2144 ליטרים. תא המטען שימושי מאוד והגישה אליו נוחה ביותר.

זיקר 001 תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

נכנסים לפרופורציות

ואחרי ההתאקלמות הארוכה כמקובל בדגמים רבים מאוד מתוצרת סין, הגיע הזמן להניע. העובדה שאת ההיכרות עם 001 אנחנו פותחים עם הגרסה הפחות חזקה העלתה הרהור שלרכב כה גדול, מגיע יותר כוח. כלומר, ככה זה בעידן החשמלי – הפרופורציות של פעם הן לא של היום, ושכחנו ש-272 כ"ס, בוודאי 35 קג"מ מכמעט אפס סל"ד, זה לא מעט.

נכון, גם בזינוק ראשון מהמקום, גם בהמשך הדרך ברור שהרכב פחות מהיר מאיך שהוא נראה. אבל הסיבה לכך היא שהעלייה בתפוקה לינארית, ההנעה האחורית משחררת את ההגה מהתמודדות עם המומנט ואחיזת הצמיגים הקדמיים אינה מאותגרת, ובכלל כל העסק פועל בשקט רב.

זיקר 001 נהיגה
צילום: אלי שאולי

אז כן, לא בגרסה זו תיווצר התאוצה ההיא הבוחנת את שרירי הבטן, אבל הרכב מאיץ ממש טוב מהמקום, מטפס באופן נעים למהירויות גבוהות, ומבט על התנועה שנותרת מאחור יזכיר שכדאי להסתכל על מד המהירות מלפנים. צבירת המהירות טובה, גם בעליות ותחת עומס – ותמיד כדאי לזכור שבמצב 'ספורט' תגובות המצערת חדות יותר ובאופן מורגש. 

ה-001 התעוררה עם 619 ק"מ במד הטווח (בתצוגה שתי שיטות מדידה) נתון שנראה אופטימי. עם זאת, ביום טיול שנעשה בקצב התנועה ובמזג אוויר שכמעט לא הצריך הפעלת מזגן רשמנו 5.2 ק"מ/קוט"ש לטווח של 500-510 ק"מ. זה נתון מרשים לרכב כה גדול ויאפשר, כאשר המציאות הביטחונית תרשה, הלוך וחזור מהמרכז לאצבע הגליל ללא טעינה בדרך. נהיגה בעומס בקטעים שאמצו את הרכב הביאה לצריכה של 5 ק"מ/קוט"ש לטווח של כ-480 ק"מ; עדיין נאה.

זיקר 001 טווח נסיעה וטעינה
צילום: אלי שאולי
 

עוד צעד קדימה

נוחות הנסיעה בעיר על שיבושים קטנים טובה, ופעולה שקטה של המתלים מוסיפה לתחושה הנעימה בנהיגה שכזאת. עם זאת, על שיבושים בינוניים וגדולים, בעיר ומחוצה לה, הרכב נוח פחות גם במעבר על פסי האטה. הצמיגים (255/45-21), שיש להם דופן לא מאוד גדולה, אינם משתתפים בספיגת המהמורות. בנוסף, שיכוך תנודות המרכב אינו מתעלה, ועל גלי כביש הרכב אינו מרוסן ביעילות נדרשת. 

במעבר על שיבושים בעיר נשמעים לעיתים רשרושים מהמרכב, ורעשי הרוח נשמעים לא מעט מחוץ לעיר, מן הסתם בגלל היעדר מסגרות לשמשות.

זיקר 001 נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי

בכל הקשור ליכולת דינמית, 001 מפתיע ביחס לדגמים אחרים מתוצרת סין, גם אם נותרה דרך לעשות. בעיקר, למרות הממדים והמשקל הוא אינו 'מגושם' לנהיגה. להנעה האחורית יש גם יתרונות, ומכיוון שבכל זאת המומנט מכובד אפשר להדק קו בכביש מעוקל, וגם לעשות זאת, ללא חשש; הבקרה שומרת. עם זאת, אותו חוסר ריסון על גלי כביש ופגמים עלול בתוך פיתולים ותחת עומס להביא לתגובות לא צפויות. 

להיגוי פעולה טובה גם אם מעט 'דביקה' באזור המרכזי שלו עם המעבר להפניה. פעולת ההיגוי זורמת יותר במצב רגיל ולא ב'ספורט'.

הבלמים טובים ביחס למקובל בדגמים חשמליים רבים. הם אינם חדים לתגובה, אבל עוצמתם מספקת, והמערכת אינה מפעילה מוקדם מדי את ה-ABS. עם זאת, תחת עומס אבד להם הדיוק. כניסת הבלימה הרגנרטיבית לפעולה אינה מיידית, וזו אינה חזקה. בשילוב הבלמים העצירה אינה זורמת ולא תמיד אחידה, כאילו משתחררת לגלישה.

זיקר 001 בטיחות
צילום: אלי שאולי
 

התחלה טובה

כמו מותגים נוספים מסין הממתגים עצמם כפרמיום, גם 001 של זיקר מביא עיצוב מרשים, הידור מכובד, מרחב נרחב ואבזור מאוד עשיר. הביצועים טובים, גם בגרסה זו – ובעיקר: הסוללה הגדולה המכהנת בגרסה זו מעניקה לה טווח נסיעה מהטובים שפגשנו, וברכב חשמלי זה הרי עניין חשוב. מנגד, הנדסת האנוש לוקה בחסר אם-כי חלק מבעיות התפעול "יתוקנו בעדכון התכנה הבא", נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית אינן מצטיינות תמיד.

המחיר, 270,000 שקלים, נמוך בהרבה מזה של דגמים מקבילים של מותגי יוקרה מסורתיים, ובסופו של דבר זיקר 001 נמצאת בסביבה של יונדאי איוניק 6 ולא רחוק מטסלה 3.

זיקר 001 סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי